måndag 14 juli 2014

När allt blir tyst

idag är det typ tyst väder.
som jag då kallar det.
ni fattar liksom sånt där väder, när det regnar och husen ser mörka ut.
och när allting verkar dött.
liksom typ The Walking Dead.
tyst och grått, och ingen som lever.
det finns ingen som man ser går runt där ute.
man är inte ute själv.
man går runt i mjukis byxor och sitter i soffan, eller städar.


Blommornas färger, har försvunnit.
allting blir grått, grått och tyst.
man hör inte ens syrsornas musik.
man kan se humlor flyga runt men man hör inte ljudet.
allting dör och blir tyst för bara en dag.

man kollar datan, instagram och film.
det är det man gör, man tänker också, tänker och tänker.
och en av dem vackraste, smartaste tänkaren är min söta lillebror.
hans huvud är fullt med fantasi.
ett huvud fullt med tankar.
ett huvud fullt med saker.


t.om. i stunder när det inte är meningen att tänka.
tänker han, han tänker och tänker.
och tänker före alla andras tankar,
han har tankar som vi inte än vet.
han sitter på sitt rum i det gråa vädret och tänker.



då jag sen kommer jag in till rummet mitt emot som en CRAZY ella.
och sjunger sånger som inte ens finns.
snurrar runt och står och dansar framför spegeln.
då jag ser hur han stänger dörren bakom mig.
och jag fnissar lite för mig själv och tänker.
han är bara för rolig.
och går in på hans rum och säger att vi ska tävla vem som kan städa sitt rum renast.
då vi börjar och städar, dammsuger, dammar av, slänger kläder i tvätten.
och sen var vi klara och vi kom fram till att båda rummen var lika.
FINA.
dem var verkligen lika fina.

regnet fortsätter ändå.
och The Walking Dead vädret fortsätter.
och dagen lever vidare.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar